dimecres, 8 de maig del 2013

LA HISTÒRIA DEL VAIXELL


La història dels vaixells és paral·lela a la història de la humanitat. Les primeres embarcacions conegudes es remunten al neolític, fa uns 10.000 anys. Eren utilitzades principalment per a la caça i la pesca.

Les primeres embarcacions eren canoes tallades a partí de troncs.

L'any 3000 aC, a l'Antic Egipte ja coneixien la tècnica per engalzar planxes de fusta per construir el buc dels vaixells.


Utilitzaven tires de teixits per mantenir junts els taulons,embotida entre ells per tal de segellar les juntes.

Els primers navegants van començar a utilitzar pells d'animals o teixits com veles.

Això va permetre als homes l'exploració més llunyana.

A l'Àsia Oriental es van desenvolupar tecnologies com la del timó muntant a la popa

Al voltant del 2000 aC, Creta s'havia convertit en una potència naval a l'est de la mediterrània

Gradualment els fenicis i els grecs van esdevenir mestres de la navegació marítima, explorant i colonitzant la Mediterrània

Abans de la introducció de la brúixola el mètode principal de navegació al mar va ser la navegació astronòmica. A la Xina, la brúixola magnètica.

La brúixola marina, que utilitzava una agulla giratòria en una caixa seca, va ser inventada a Europa l'any 1300.

L'imperi de Mali va construir una gran flota naval a finals del segle XIII i principis del segle XIV.

Els víkings van utilitzar els seus knarrs i drakars per explorar Amèrica del nord

A finals del segle XIV les embarcacions van començar a incorporar castells a la proa i a la popa. Comportaven una disminució de l'estabilitat del vaixell.

Al segle XV la caravel·la que podia navegar contra el vent, es va convertir en el vaixell més utilitzat.

El 1588 va haver avenços en la maniobrabilitat i en la potència de foc introduïts als vaixells.

La nau i la caravel·la van ser desenvolupades a la península ibèrica.

El comerç marítim es va veure impulsat pel desenvolupament d'empreses navilieres amb importants recursos financers.

El segle XVIII la Marina francesa va desenvolupar un nou tipus de vaixell, conegut com a navili de línia.

Aquestes naus feien 56 metres de longitud, portaven una tripulació d'uns 800 mariners i soldats i la seva construcció requeria de 2.800 roures i 40 kilòmetres de corda.

El disseny dels vaixells es va mantenir sense canvis importants fins a finals del segle XIX. La revolució industrial, nous mètodes de propulsió mecànica, i la capacitat de construir-ne de metall va provocar una explosió en el disseny dels vaixells.

Es van començar a construir vaixells per a funcions completament noves com l'extinció d'incendis, el rescat o la investigació.

Fet per Pedro 
Font: Wikipèdia





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada