La
història dels vaixells és paral·lela a la història de la
humanitat. Les primeres embarcacions conegudes es remunten al
neolític,
fa uns 10.000 anys. Eren utilitzades principalment per a la caça
i la pesca.
Les
primeres embarcacions eren canoes tallades a partí de troncs.
L'any 3000
aC, a l'Antic Egipte ja coneixien la tècnica per engalzar planxes de
fusta per construir el buc dels vaixells.
Utilitzaven
tires de teixits per mantenir junts els taulons,embotida entre ells
per tal de segellar les juntes.
Els
primers navegants van començar a utilitzar pells d'animals o teixits
com veles.
Això va
permetre als homes l'exploració més llunyana.
A l'Àsia
Oriental es van desenvolupar tecnologies com la del timó muntant a
la popa
Al voltant
del 2000 aC, Creta s'havia convertit en una potència naval a l'est
de la mediterrània
Gradualment
els fenicis i els grecs van esdevenir mestres de la navegació
marítima, explorant i colonitzant la Mediterrània
Abans de
la introducció de la brúixola el mètode principal de navegació al
mar va ser la navegació astronòmica. A la Xina, la brúixola
magnètica.
La
brúixola marina, que utilitzava una agulla giratòria en una caixa
seca, va ser inventada a Europa l'any 1300.
L'imperi
de Mali va construir una gran flota naval a
finals del segle XIII i principis del segle
XIV.
Els
víkings van utilitzar els seus knarrs i drakars per explorar Amèrica
del nord
A finals
del segle XIV les embarcacions van començar a incorporar castells a
la proa i a la popa. Comportaven una disminució de l'estabilitat del
vaixell.
Al segle
XV la caravel·la que podia navegar contra el vent, es va convertir
en el vaixell més utilitzat.
El 1588 va
haver avenços en la maniobrabilitat i en la potència de foc
introduïts als vaixells.
La nau i
la caravel·la van ser desenvolupades a la península ibèrica.
El comerç
marítim es va veure impulsat pel desenvolupament d'empreses
navilieres amb importants recursos financers.
El segle
XVIII la Marina francesa va desenvolupar un nou tipus de vaixell,
conegut com a navili de línia.
Aquestes
naus feien 56 metres de longitud, portaven una tripulació d'uns 800
mariners i soldats i la seva construcció requeria de 2.800 roures i
40 kilòmetres de corda.
El disseny
dels vaixells es va mantenir sense canvis importants fins a finals
del segle XIX. La revolució industrial, nous mètodes de propulsió
mecànica, i la capacitat de construir-ne de metall va provocar una
explosió en el disseny dels vaixells.
Es van
començar a construir vaixells per a funcions completament noves com
l'extinció d'incendis, el rescat o la investigació.
Fet per Pedro
Font: Wikipèdia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada